Pokrol Bambu, Seni Mahota ala Siboga

Posted on 23 September 2008

8


Kopi

by : Zul Azmi Sibuea

Di lapo

Seni mahota, bacurito, istilah lain dari folklor – ado juo urang manyabukkannyo pokrol bambu, mak buli takasan informal, karano bambu atau bulu cukup akrab jongon hidup sahari-hari, banyak di dapek di sekitar lingkungan awak, indak canggung mangolahnyo, tradisional dan tantu indak tarlalu moderen amek.

Barangkali suasana informal, basahabat, akrab, dinagari babilang kaumko nan mambuek urang sukko banonang balamo-lamo sambi malahap makanan ringan jongon minum kopi ato tes dilapo, sambil mentransmisikan folkrol, barito ato mambaritau boa-boa tantang alek , nan kamalangan , curito-curito baru maupun lamo, curito nan lucu-lucu, legenda, mitos dan na lain-lain baik secara aktif, maupun passif sebagai pandanga budiman.

Tapi ado juo urang nan agak bakalabian maneccekkan bahwa mahota tadi, samo juo jongon , babida’a, bakalalaran, bapanjang lida, bajaga ubek, tukang koyok dan banyak lai, pado umumnyo itulah urang nan marasokan akibat kurang nyaman, indak lamak atau kecewa akibat dari tigkah laku kalewatan, atau panyimpangan parange , pangunjung lapo ko tadi.

Barangkali dek lamo-lamo amek, baik habi anak-anak mudo, mamak-mamak, ato bapak-bapak tu dilapo , sahinggo apa nan musti dikarajokannyo atau tanggung jawabnyo menjadi tabangkale, karano lamo amek dinantikan indak juo baranjak dari lapo tadi, jadi ditambahkanlah predikat nan kalewatan diate nan lebih merupakan protes dari lingkungan sosial sadonyo pangunjung lapo tadi.

Kok nampunyo lapo, tanang-tanang sajo itu anyo, nan penting lapo tatap rami, pambali banyak, curito lamak didanga , awakpun .. “……ooooe palapo… tambahkan saketek ai hangek tu ka kopi ko daulu…..” , ditambah ai hangeknyo sajo , karano memang masih ado siso-siso gulo jongon kopi digale tadi. Dilanjutkan juo lah curito ko .

Ambo raso di sibogako indak akan pana kakurangan lapo, kakurangan palanggan maupun kakurangan topik-topik pembicaraan dalam pokrol bambu. Pado masonyo daulu, sabalun banyak siaran televisi, radio, surek kabar , telepon, hand-phone bisa dikecekkan banyak dijumpai lapo, hampir ditiok sudut kota siboga ko, mulai dari papan lauk , pasa baru, pancuran garobak, kampung dayak, kota baringin, pasa balakang, sambas, aek habil, sarudik , pintu angin , panjang bana kok nandak disabukkan satu- parsatu , dan sampe kinipun masih banyak nampak siso-sisonyo.

Mangapo ?

Barangkali ala naluri manusia salalu nandak basosialisasi, . konon curitonyo lapo anyo tampek sosialisasi pertama dimaso nanggaek-gaek kito daulu, itulah tampek sagalo informasi dipatukarkan secara informal dikalangan pengunjung lapo – jadi sadonyo hierarki hubungan kekeluargaan , tingkatan dalam masyarakat, larut manyabua manjadi pangunjung lapo biasa, indak ado nan istimewa.

Kok ado tamu awakpun, diajak juo lah kalapo, disitulah dipatandokan ka urang banyak tu, lalu tunggu sajo urang lain bakomentar, sampe habis dibahas sadonyo segala kenangan yang bakaitan jongon tamu tadi, ato bakaitan jongon dusanaknyo nan ditando urang kampungtu. Itulah model memiperkenalkan tamu di lapo kopi.

Lain dari sosialisasi biaso, disitupulolah dimulai kagiatan dagang, agen mangageni, deal bisnis, dimano bisa dicari informasi mengenai barang/jasa , siapo na nandak mambali apo, barapo ditawarkan urang tu , pokoknyo sagalo informasi yang manyangkut perdagangan atau bisnis. Kok ala keccek dagang atau bisnis katonyo, makin semangat lah ikko curitoko, barangkali ado uang danga , lumayan lape-lape kopi,… “……ooooe palapo… tambahkan saketek ai hangek, jongon kopi saketek, ..gulo saketek ……”.

Lalu datanglah sorang semangat bana dan antusias pulo katonyolah , “maccam ikko curitonyo mamak,” :

Mulai lape dari tampek rami tu di sipoholon, ala mangikkuk itu pareman tu dibalakkang motor kamitu, tapi itulah dek sarek barang diate, dak talok motortu balari maninggakan sidak jauh – dipacu sidak sajo yamaha king tu kancang bana, rapek bana ka colt kami tu, – ambo ala curiga ambo bakal kane kompas lah kito mambaok barangko, mano basipatu laras, rambuk pendek pulo – mati kito. Indak barapo lamo , sampelah di balige, makan.

Dek takkuk ambo, ambo curitokan lah katakutan ambo ka sala sorang palanggan lapotu, ditanyonyo lah ambo , “apo barang nan munak baok ruponyo”, ambo jawab sajo biaso dalam bahasa indonesia “papaya “. “Lalu dari mano nan mangajatu tau munak mambaok papaya”, katonyo pulo. Antalah, “tapi ado sorang nan agak mancurigakan tadi batanyo, waktu singgah dipanggorengan kaccang sabalun tarutung”.

Tapi ambo jawab singkek dalam bahasa siboga “batik”. Ooooh kato palanggan lapotu lah tando mafhum – sambil mananangkan , “ala lah indak dikaja sidak itu munak lai, elok-elok munak dijalan,” katonyolah, sambi pai, pajam tabangkirok jongon namangajatu. Nan heran , sajak nyotu indak pana lai ado parsoalan dijalan , indak ado lain nan mangaja-ngaja kok mambaok batik/papaya awak dari siboga, ala bataun-taun sampe kini .

Nan jadi partanyaan kini “Mangapo demikian, mangapo pai sajo urang tu , mangapo keadaan manjadi aman ?”

Mangapo ?

Kampungko pun mulonyo dari lapo,

Ado strategi halus dikalangan palanggan teras lapo kopi, untuk mamanangkan nampunyo lapo, mak buli sanang atinyo, purak-purak seriuslah itu awak ” ikko mala na ionyo, kok lah indak dek angku urangko balapo disikko sajak daulu, indak akan manjadi kampung tampekko, barangkali sarang buayo ko lai sampe sakarang kini, itulah hebatnyo angku palapoko ha, ” di tunjuk itu palapo tu, artinyo tambah ai hangek, gulo samo kopi tadi jadi gratis, strategi kecil-kecilan.

Tapi memang baitulah, manurut caritonyo palabuhan pun mulonyo daulu, indak ado barang apo ado, cuma singga sajo kok nan biduk, parahu, boat, kapal disuatu tampek nan agak aman, bisa lego jangkar, kok jau dari darek babiduk lah pai mandapekkannyo untuk batukka barang (barter), ramilah urang datang ado nan mambali, manjua, muncullah lapo didarek-darek nan agak tinggi, mulo-mulo tiok ari onan sajo, lalu lamo-lamo manjadi tatap – permanent.

Baitu pulo lah tajadinyo kampung, biasanyo barawal dari tampek baranti sajo, misalnya pasimpangan jalan. Banyaklah urang baranti litak ditampektu, lalu adolah kaparaluan untuk makan atau minum, tagaklah pondok-pondok tampek manjua kaparluan urang ramitu, kamudian mambuek lapo jongon rumah permanent pulolah urang, baitula batambah sorang demi sorang batambahlah penduduk tampektu hingga lamo-lamo jadi pasa, onan atau poken dan lamo-lamo jadilah kampung disekitar pasatu.

AA. Navis mambahasa indonesiakan lapo manjadi lepau, ato jangan-jangan memang bahasa malayu aslinyo juo lepau, karano dimalaysia disabukkan lepau. Kalau itu benar jangan-jangan karano dilepau banyak dijua lepat sejak jaman dulu kala hingga sekarang dan oleh karena itulah disebut lepau – dan kito sederhanakan manjadi lapo bukan kedai.

Folklor

Sesudah mahota kesana kemari mengenai berbagai hal diatas, tibalah pada materi yang sangat menyesakkan, kembali saya ulangi hal ini menyesakkan karena sudah sekian lama proses pencarian identitas pesisir melayu sibolga dilakukan oleh berbagai pihak tapi saya tidak melihat kemajuan yang berarti terutama dalam bidang folklore.

Cara termudah pada saat ini untuk menciptakan , membangun, memelihara identitas kelompok masyarakat pesisir sibolga dan tapanuli tengah adalah dengan menggali kembali folklore yang ada, yang terpendam tidak pernah direkam dalam catatan ilmiah dan terlupakan dari memori masyarakat.

Dengan penggambaran yang sederhana folklore dapat didefinisikan sebagai sebagian dari kebudayaan kolektif yang tersebar dan diwariskan turun temurun, dengan berbagai macam versi yang berbeda baik dalam isi, bentuk (lisan, gerak, isyarat, tari) maupun alat bantu mengingat lainnya (mnemonic).

Tegasnya melalui tulisan ini saya ingin mengajak seluruh warga masyarakat untuk menemukan kembali cerita-cerita rakyat misalnya mengenai batu batara–sipan , sebelum diexploitasi seperti sekarang ini, cerita atau mitos mengenai puteri runduk, pulau situngkus, kaitan antara dasar danau toba dengan dengan air terjun di pulau mursala, mitos-populer mengenai si paneneng, jalan janggi, jalan datuk hitam dan lain lain yang pernah selintas terdengar dimasa kecil dahulu, tapi tidak dapat mengingatnya secara utuh.

Selain dari pada itu adalah permainan anak-anak serta teka-teki berikut syair syair dan lagu yang digunakan dalam permainan tersebut. Demikian pula dengan menemukan kembali kemudian m,elakukan inventarisasi semua aspek kebudayaan folklore termasuk di dalamnya adalah lagu nina bobok atau lullaby, lahek-lahek, maniteng anak yang sangat khas melayu pesisir sibolga.

Akhirnya saya ingin menggaris bawahi perlunya penemuan kembali, komponen kultural berbagai jenis folklore yang hidup dan berkembang sejak masa lalu hingga kini , merekan dan menginventarisasinya secara sistematis dalam sebuah database baik fisik maupun elektronik. Upaya penggalian bisa juga dilakukan dengan memberikan uang perangsang bagi peneliti untuk skripsi sarjana pada fakultas humaniora.

 

Ditandai:
Posted in: pesisir